Kesän 2012 Helsinki Pride
–tapahtuman yhteydessä järjestettiin Kulttuurin toivomuslähde -keskustelutilaisuus, jonka avulla haluttiin kartoittaa seksuaali- ja
sukupuolivähemmistöihin kuuluvan yleisön toiveita tapahtumatarjonnan ja
kulttuurikentän eri toimijoiden suhteen. Oma näkökulmani aiheeseen on
kaksijakoinen, kuvataiteilijana ja kirjailijana olen tekijäosapuoli kentän
sisällä, mutta teattereissa ja museoissa olen ahkera kävijä, kulttuurin
kuluttaja. En osaa sanoa, edustaako oma näkökulmani jotakin laajempaa joukkoa,
mutta jos näin on, niin olen ehkä lähinnä queer-yleisöä.
Queer tarkoittaa minulle
tekijä-/katsoja-/kokijapositiota, joka ei noudata heteronormia ja kyseenalaistaa
perinteisenä pidettyjä käsityksiä yhteiskunnasta ja ajan ilmiöistä laajemminkin.
Oleellista tässä ei ole taiteilijan tai katsojan oma seksuaalinen- tai
sukupuolinen suuntautuminen, vaan se, että määrittelee itse kuuluvansa queeriin
tai olevansa kiinnostunut siinä kontekstissa tehdystä taiteesta. Toki katsojana
voi nähdä queeria missä vain, mutta queerit lasit silmillä katsominen onkin ehkä
ainoa queer-yleisön etuoikeus. Queerin voi minusta määritellä jokainen itse, eikä oman määrittelyn
kriteereistä tarvitse kertoa muille, jos ei halua.
Pride-viikolla järjestettiin myös
40 suomalaisen nykytaiteilijan kuratoitu yhteisnäyttely Art is so gay Forum
Boxissa. Näyttely oli mielestäni queer, oli ankeaa lukea lehdestä, että eräskin
taiteilijoista oli toimittajan mukaan ihan varmasti hetero. Ei se ole
oleellista, näyttelyn taiteilijoita
ei oltu valittu näyttelyyn “sukupuolisuuntauksensa” mukaan, se oli yksi
näyttelyn lehdistötiedotteesta ensimmäisistä lauseista. Samaa logiikkaa
noudattaa vanha kysymys, mitä on homotaide? Onko se homotaiteilijan tekemää
taidetta, vai taidetta joka käsittelee homoutta? En tiedä, tuon kaltainen
yksinkertaistaminen on minusta tarpeetonta, yhtä yhdentekevää olisi kysyä, voiko
nainen tehdä homotaidetta, vai pitäisikö teoksia selvyyden vuoksi kutsua
lesbotaiteeksi? Kannatan taiteilijalähtöisyyttä, taiteilija tietää itse minkä
leiman tekijänä haluaa, vai haluaako mitään.
Mutta siitä olen varma, että löytyy queer-yleisö, joukko ihmisiä
jotka haluavat nähdä, lukea ja kokea kulttuuria, joka väistää vanhoja
konventioita, etsii ajan ääntä ja ennen näkemätöntä. Arvaan, että varttuneempi
queer-yleisö on tottunut käyttämään queer-lasejaan ja katselemaan kaikenlaista
tarjontaa niiden läpi, mutta myös he osaavat nyt jo odottaa sellaisia juttuja,
jotka on tarkoitettu suoraan heille, ja nuorille tämä on jo ihanan itsestään
selvää.
Mitä queer-yleisö sitten haluaa nähdä, mitä minä haluaisin nähdä?
Vastaus on helppo, sitä samaa kuin kaikki muutkin, korkeatasoista ja
kiinnostavaa nykykulttuuria. En toivo että tulisipa enemmän homo-oopperaa,
queer-iskelmää tai lesbokirjallisuutta, ne kyllä kiinnostaisivat minua
katsojana, mutta taiteilijoiden on saatava löytää aiheensa itse.
Kulttuurilaitosten asema on toisenlainen, heiltä toivoisin moniäänisyyttä ja
moninaisuuden arvostamista, eikä silloin ole kysymys pelkistä
ohjelmistovalinnoista, vaan siitä, tunteeko nahkahomo, ruutupaitalesbo tai
sateenkaariperhe itsensä tervetulleeksi ja arvostetuksi vieraaksi
taidegalleriassa tai kotiseutumuseossa.
Art is so gay –näyttelyn aikana
gallerian oveen oli teipattuna lappu johon oli kirjoitettu suurin piirtein näin,
Näyttelyn sisältö ei ole sopivaa katsottavaa lapsille eikä herkille aikuisille.
Minä olen herkkä aikuinen ja ainoa asia joka minua ahdisti, oli tuo, muka hyvää
tarkoittava, ennakkoluuloja ja stereotypioita vahvistava ja rakentava lappu. Jos
minä saisin päättää, koko kulttuurin riemunkirjava kenttä olisi avoin,
keskusteleva ja ystävällinen, se sanoisi iloisesti moi uusille tyypeille, eikä
pelkäisi mitään.
Katriina Rosavaara
Katriina Rosavaara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti